Wednesday, December 19, 2012

Indahnya Maaf


Definisi maaf adalah membebaskan seseorang dari sesuatu kesalahan. Semua orang faham dan tahu erti maaf namun untuk diungkapkan sangat susah. Di mana rasa rugi jika kita ungkapkan maaf. Sebenarnya apa yang hendak dikupaskan hari ini bukan mengenai definisi maaf tapi mengenai benarkah kita telah memaafkan setelah diungkapkan kata-kata maaf itu.

Surah Annur ayat ke 22 : 

"Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta pada orang yang berhijrah pada jalan Allah dan hendaklah mereka memeaafkan dan berlapang dada kesalahan orang itu tidakkah kamu suka Allah mengampunkan dosa kamu? Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha mengasihani"

Allah s.w.t memerintahkanmu agar membina hubungan yang harmoni ketika menjalani kehidupan. Kita harus saling menyedari kesilapan diri kita sendiri seterusnya berusaha mendekati orang yang pernah kita maafkan. Kita bukanlah orang yang lemah jika memberi maaf. Bahkan kita telah jauhkan permusuhan yang boleh memecah belahkan kita.

Kadang-kadang kita marah sebab salah faham yang hanya disebabkan kegagalan komunikasi yang baik. Contoh : Si A hanya bergurau tapi Si B ambil serius dengan gurauan kita. Si A perasan Si B dah berubah muka lalu dia meminta maaf tapi si B ni buat tak tahu. Almaklumlah, dengan dalam keadaan geram dia bagilah respon macam tu. Apa-apa pun Si A tahu tu kesalahan dia. Apa lah salah kita memberi maaf. Jangan terlampau ego. Jadi Si B pun boleh mohon maaf sebab keegoannya tadi. Kedua.duanya akan memberi senyuman selepas mengungkapkan kata maaf ni. Betapa besar kuasa "MAAF".

Konklusinya, kita tidak rugi apa pun jika kita meminta maaf dan memaafkan kesalahan orang lain. Ikatan silatulrahim kita sentiasa harmoni. Dalam pada itu, kita dapat membina kenangan-kenangan indah dalam hubungan yang terpelihara itu. Marilah sama-sama kita ringan-ringakan bicara kita dengan maaf. Insyaallah....

No comments:

Post a Comment